مشخصات کلی
|
نام درس:ریاضی-موضوعدرس:جذر اعداد اعشاری-مدت جلسه:45دقیقه-
|
اهداف کلی
|
1- آشنایی با زوج بودن تعداد ارقام اعشاری مجذور یک عدد اعشاری. 2-آشنایی با محاسبه جذرهای اعشاری. 3-آشنایی با تعدا ارقام اعشار در جذرو باقی مانده ی جذر.
|
اهداف جزئی
|
-دانش آموز در پایان درس باید تواند: 1-مفهوم مجذور و جذر یک عدد را بداند(دانشی) 2-برای یافتن جذر یک عدد اعشاری به تعداد رقم های اعشاری آن توجه کند و دلیل زوج بودن تعداد ارقام اعشاری را شرح دهد.(حیطه مهارتی) 3-به تقریب خواسته شده در سوال توجه کند و جذر عدد اعشاری را با همان تقریب خواسته شده به دست آورد(تا یک رقم اعشار،دو رقم اعشار و...) (حیطه مهارتی) 4-محاسبه جذر اعداد اعشاری را مانند جذرهای تقریب نقصانی کمتر از یک انجام دهد.(مهارتی-حرکتی) 5-در پایان محاسبه جذر بداند تعداد ارقام اعشاری جذر نصف تعداد ارقام اعشاری عدد اصلی است و تعداد ارقام اعشاری باقی مانده مساوی با تعداد ارقام اعشاری عدد داده شده است.(دانشی) 6-به حل تمرینات ، کار در کلاس و انجام تکالیف علاقه نشان دهد(حیطه نگرشی)
|
روش تدریس
|
اکتشافی - فن تمرین - پرسش و پاسخ
|
رسانه های آموزشی ویژه
|
کتاب - تخته وایت بورد - ماژیک
|
ایجاد ارتباط
|
سلام و احوالپرسی با دانش آموزانو حضور و غیاب آنها-دقت در روحیات و حالات جسمانی دانش اموزان-پرسش از علت غیبت (در صورت غیبت دانش آموزی)-بررسی ودقت در وضعیت فیزیکی کلاس زمان:2دقیقه
|
بررسی تکالیف
|
-بررسی ونظارت بر تکالیف جلسه ی قبل که توسط دانش آموزان انجام گرفته است. -پرسش از علت عدم انجام تکالیف(در صورتی که دانش آموز یا دانش آموزانی از انجام تکالیف خود داری کرده باشند) زمان:5دقیقه
|
ارزشیابی تشخیصی
|
فعالیتهای معلم فعالیت های دانش آموزان -مجذور یک عدد یعنی چه؟ -توان دوم یک عدد -جذر یعنی چه؟ -ریشه دوم یک عدد -مجذورهای کامل را نام ببرید 1و4و9و16و25و... -آیا مجذورهای کامل جذر دقیق دارند؟ -بله -آیا اعداد منفی جذر دارند؟ -خیر زمان:5دقیقه
|
انگیزه سازی
|
فعالیتهای معلم فعالیتهای دانش آموزان 1-جذر عدد 56 را بدست آورید(جذر دورقمی) -بدست می آورند 2-جذر اعداد 2567و459را با تقریب نقصانی کمتر از یک بدست آورید (جذرهای بیشتر از دورقم) -بدست می آورند زمان:5دقیقه
|
|
در این قسمت بعداز مثالهای که حل شد و دانش آموزان آمادگی لازم را پیدا کردند درس جدید را ارائه می دهیم
|
ارائه در س جدید
|
-مجذور چند عدد اعشاری را بدست می آوریم و از دانش آموزان می خواهیم که به تعداد ارقام اعشاری توجه کنند.
-پرسیده می شود در همه ی این مثالها تعداد رقم های اعشاری مجذور زوج است یا فرد؟ پاسخ می دهند:زوج -سپس معلم توضیح می دهد که در جذرهای اعشاری به اولین نکته ای که باید توجه کنیم تعداد ارقام اعشاری عدد داده شده می باشد -پرسیده می شود:اگر در جذر تعداد ارقام اعشاری عدد داده شده فرد باشد باید چه کنیم؟ -پاسخ می دهند:با گذاشتن صفر در سمت راست عدد تعداد ارقام اعشاری را زوج می کنیم. -سپس معلم با 2الی3مثال توضیح می دهد که بعد از اینکه به زوج و فرد بودن ارقام اعشاری توجه کردید بدون در نظر گرفتن اعشار جذر را محاسبه می کنیم. -در آخر اعشار جذر و باقی مانده را درج می کنیم با توجه به اینکه: الف-تعداد ارقام اعشاری جذر همیشه نصف تعداد ارقام اعشاری عدد اصلی است. ب-تعداد ارقام اعشاری باقی مانده مساوی تعداد ارقام اعشاری عدد داده شده است. مثال ها: 1-جذر عدد 7/563 را تا دو رقم اعشار بدست آورید 2-جذر عدد 5 را تا یک رقم اعشار بدست آورید زمان :20دقیقه
|
ارزشیابی تکوینی
|
فعالیتهای معلم فعالیتهای دانش آموزان 1-در جذرهای اعشاری قبل از محاسبه جذر به چه قسمتی -تعداد ارقام اعشاری توجه می کنیم؟(حیطه دانشی) عدد داده شده
2-تعداد ارقام عدد داده شده باید زوجباشد یا فرد؟(حیطه دانشی) -زوج
3-تعداد ارقام اعشاری جذر و باقی مانده ی جذر چند برابر -تعداد ارقام اعشاری تعداد ارقام اعشاری عدد داده جذر نصف و تعداد ارقام است؟(حیطه مهارتی) اعشاری باقی مانده مساوی تعداد ارقام اعشاری عدد داده شده زمان:5دقیقه
|
فعالیتهای تکمیلی
|
-در این قسمت معلم درس را جمع بندی نموده و برای دانش آموزان تکلیف و تمرین در نظر می گیرد -دانش آموزان عزیز:کار در کلاس صفحه 19 را انجام دهید. زمان:3دقیقه
|